Fundamentals of Wearable Computers and Augmented Reality, Second EditionWoodrow Barfield
ウエラブル技術は、必要なデータを取得し意味のあるデータとして可視化することができる。スマート・ウォッチなど身につけることで、健康管理に関係するデータを気がつかないうちに取得し、情報を示すことができ始めている。本書は、ウェラブル技術を用いた製品やサービスのための技術書であり、ユーザーインターフェイスのデザインについて解説している実践書である。
コメント
本書は、ARやウェラブル技術の歴史的解説から始まり、技術的要素の基本概念を解説している。GoogleGlassのような新しいデバイスやデジタル技術が埋め込まれた衣服などの研究成果を含む具体例を紹介しているため、ARコンテンツを検討している人には、役に立つ情報が多く含まれている。また、個人情報やセキュリティなどの課題についての解説もあり、ビジネス展開をする際に配慮すべき点が含まれている。一方、本書は大学教授や研究所の研究者が執筆しているため、ビジネス実務者には少し読みづらいかもしれない。
目次
SECTION I INTRODUCTION
Chapter 1 Wearable Computers and Augmented Reality: Musings and Future
Directions
Chapter 2 Wearable Computing: Meeting the Challenge
Chapter 3 Intimacy and Extimacy: Ethics, Power, and Potential of Wearable
Technologies
SECTION II THE TECHNOLOGY
Chapter 4 Head-Mounted Display Technologies for Augmented Reality
Chapter 5 Optics for Smart Glaßes, Smart Eyewear, Augmented Reality,
and Virtual Reality Headsets
Chapter 6 Image-Based Geometric Registration for Zoomable Cameras Using
Precalibrated Information
Chapter 7 Visual Tracking for Augmented Reality in Natural Environments
Chapter 8 Urban Visual Modeling and Tracking
Chapter 9 Scalable Augmented Reality on Mobile Devices: Applications,
Challenges, Methods, and Software
Chapter 10 Haptic Augmented Reality: Taxonomy, Research Status,
and Challenges
SECTION III AUGMENTED REALITY
Chapter 11 Location-Based Mixed and Augmented Reality Storytelling
Chapter 12 Dimensions of Spatial Sound and Interface Styles of Audio
Augmented Reality: Whereware, Wearware, and Everyware
Chapter 13 Applications of Audio Augmented Reality: Wearware, Everyware,
Anyware, and Awareware
Chapter 14 Recent Advances in Augmented Reality for Architecture,
Engineering, and Construction Applications
Chapter 15 Augmented Reality Human-Robot Interfaces toward Augmented
Robotics
Chapter 16 Use of Mobile Augmented Reality for Cultural Heritage
Chapter 17 Applications of Augmented Reality for the Automotive Industry
Chapter 18 Visual Consistency in Augmented Reality Compositing
Chapter 19 Applications of Augmented Reality in the Operating Room
Chapter 20 Augmented Reality for Image-Guided Surgery
SECTION IV WEARABLE COMPUTERS AND WEARABLE TECHNOLOGY
Chapter 21 Soft Skin Simulation for Wearable Haptic Rendering
Chapter 22 Design Challenges of Real Wearable Computers
Chapter 23 E-Textiles in the Apparel Factory: Leveraging Cut-and-Sew
Technology toward the Next Generation of Smart Garments
Chapter 24 Garment Devices: Integrating Energy Storage into Textiles
Chapter 25 Collaboration with Wearable Computers