Digital Storytelling: A creator's guide to interactive entertainment 3rd EditionCarolyn Handler Miller
- クリエイティブ
- ゲーム
- 国際(レベル3)
- ストーリーテリング
本書は、没入感とインタラクティブ性のあるストーリーの構成法に特化した書籍である。従来のストーリー構成を踏まえ、インタラクティブな環境でいかに効果的にストーリーを語るか、トランスメディア、ゲーム、モバイルアプリ、スマート玩具など様々なデバイスと用途を対象として事例を交えて解説している。
コメント
本書は、トランスメディアと呼ばれているインタラクティブ・テレビ、ARG(Alternative Reality Games)、スマート玩具など様々な新しいプラットフォームにおける物語法について解説している。インタラクティブ性がいかにコンテンツに影響するのか、従来の物語法との比較などを解説している点をわかり易く解説しているので、コンテンツビジネスを幅広く捉えることができる点で有用な書籍である。
目次
PART I NEW TECHNOLOGIES, NEW CREATIVE OPPORTUNITIES:
Chapter 1: Storytelling, Old and New
Chapter 2: Backwater to Mainstream: The Growth of Digital Entertainment
Chapter 3: Convergence: A Fresh Look
PART II CREATING ENTERTAINMENT-RICH PROJECTS:
Chapter 4: Interactivity and its Effects
Chapter 5: Old Tools/ New Tools
Chapter 6: Characters, Dialogue and Emotions
Chapter 7: Structure in Digital Storytelling
Chapter 8: Who is Your Audience?
Chapter 9: Harnessing Social Media as a Storytelling Asset
Chapter 10: Using a Transmedia Storytelling Approach
Chapter 11: Creating a Work of Digital Storytelling: The Development Process
PART III BLENDING ENTERTAINMENT WITH OTHER GOALS
Chapter 12: Using Digital Storytelling to Teach and Train
Chapter 13: Using Digital Storytelling for Promotion and Advertising
Chapter 14: Using Digital Storytelling to Inform
PART IV MEDIA AND MODELS, UNDER THE HOOD:
Chapter 15: Video Games
Chapter 16: The Internet
Chapter 17: Mobile Apps
Chapter 18: Alternate Reality Games (ARGs)
Chapter 19: Interactive Television and Second Screen TV
Chapter 20: Melding the Digital and the Physical: Smart Toys and Lifelike Robots
Chapter 21: Interactive Cinema (iCinema)
Chapter 22: Immersive Environments
Chapter 23: Electronic Kiosks
PART V CAREER CONSIDERATIONS:
Chapter 24: Working as a Digital Storyteller
Chapter 25: Creating Your Own Showcase